alt

Του Θοδωρή Κανέλλου
Κάθε μέρα δεκάδες εκατομμύρια χρήστες μπαίνουν στο Facebook για να παίξουν online παιχνίδια, όπως το FarmVille. Αλλά, προσοχή. Μερικοί από τους ανθρώπους που παίζουν αυτά τα παιχνίδια έχουν χάσει τα μαλλιά της κεφαλής τους από απατεώνες, γράφει το «Newsweek» και εξηγεί πώς. Οι χρήστες αυτοί γράφτηκαν για να αγοράσουν προϊόντα και υπηρεσίες που δεν ήθελαν.

Και το χειρότερο είναι ότι αυτό δεν έγινε κατά λάθος. Οι εταιρείες που αναπτύσσουν παιχνίδια για το Facebook βγάζουν τρελά λεφτά πουλώντας διαφημιστικό χώρο, τμήμα του οποίου αγοράζουν απατεώνες.

Ο Μάικλ Αριγκτον, γνωστός μπλόγκερ στη Silicon Valley, έκανε πρόσφατα μεγάλο σαματά, υπονοώντας ότι το Facebook κάνει τα στραβά μάτια σε κάποιους απατεώνες, γιατί έχει μερίδιο από τις... μπάζες τους. Ο Ντέιβιντ Σουέιν, εκπρόσωπος του Facebook, διέψευσε τα πάντα. Δήλωσε ότι το Facebook καταβάλλει σκληρές προσπάθειες για να εξαλείψει τις διαφημίσεις πίσω από τις οποίες κρύβονται απάτες και ήδη, είπε, έχουν εξοντωθεί δύο τέτοια διαφημιστικά δίκτυα.

Το Facebook είναι το σάιτ με τη μεγαλύτερη ζήτηση στον κόσμο. Εχει πάνω από 300 εκατομμύρια χρήστες. Μόνο το τρίτο τρίμηνο του 2009 απόκτησε 50 εκατομμύρια νέους χρήστες. Ο Διευθύνων του Σύμβουλος, Μαρκ Ζούκερμπεργκ, ανακοίνωσε μάλιστα το Σεπτέμβριο ότι η εταιρεία έγινε θετική σε ρευστότητα πολύ πιο γρήγορα από ό,τι είχε προγραμματίσει. Το Facebook κυριολεκτικά ανθεί γιατί είναι θαυμάσιο και χρήσιμο σάιτ. Αλλά είναι ταυτοχρόνως και ένας ώριμος στόχος για απατεώνες.

Να πώς δουλεύουν:

Εχεις μπει για να παίξεις στο FarmVille, το οποίο κατασκευάζει η εταιρεία Zynga, στο Σαν Φρανσίσκο. Περίπου 63 εκατομμύρια παίκτες παίζουν κάθε μήνα το παιχνίδι, στο οποίο φροντίζεις μια φυτεία. Αν θες να αγοράσεις πράγματα στη FarmVille, ας πούμε σπόρους, πρέπει να έχεις πόντους, τους οποίους είτε κερδίζεις είτε αγοράζεις. Για να αγοράσεις πόντους στέλνεις στη Zynga χρήματα, από την πιστωτική σου κάρτα. Για να κερδίσεις πόντους πρέπει να κλικάρεις σε ορισμένες διαφημίσεις, οι οποίες σου υπόσχονται πόντους αν περάσεις κάποιο τεστ, όπως το να συμπληρώσεις ένα ερωτηματολόγιο ή ένα τεστ IQ. Αλλά για να πάρεις τη βαθμολογία σου, πρέπει να συμπληρώσεις τον αριθμό του κινητού σου. Οι απατεώνες στέλνουν ένα ΡΙΝ στο κινητό σου και εσύ το βάζεις σε ένα σάιτ στο δίκτυο. Αλλά στα ψιλά γράμματα των όρων χρήσης του σάιτ λέει ότι αν βάλεις το ΡΙΝ, εγγράφεσαι σε μια υπηρεσία που σου στέλνει καθημερινά στο κινητό το ωροσκόπιό σου, και που κοστίζει σχεδόν 10 δολάρια το μήνα. Τη χρέωση θα τη βρεις τον επόμενο μήνα στο λογαριασμό του κινητού σου.

Οταν το «Newsweek» ρώτησε την εταιρεία Offerpal, που φτιάχνει τέτοιες διαφημίσεις, εκείνη απάντησε ότι είναι όλα απολύτως νόμιμα. Αλλά δύο ημέρες μετά παραιτήθηκε ο διευθύνων σύμβουλός της κι ο νέος παραδέχτηκε ότι η εταιρεία είχε όντως κάνει μερικές «προσφορές αμφίβολης ακεραιότητας». Οι διαφημίσεις - απάτες υπάρχουν στο Ιντερνετ πολλά χρόνια. Επειδή το Facebook επιτρέπει την κοινοποίηση προσωπικών στοιχείων σε φίλους σου, οι απατεώνες μπορούν να δημιουργούν ειδικές, δόλιες διαφημίσεις, χρησιμοποιώντας λογισμικό το οποίο βάζει προσωπικές σου πληροφορίες (όπως το όνομά σου ή τα ονόματα των φίλων σου) σε διαφημίσεις τις οποίες ανοίγεις. Μπορεί όμως ένας άπειρος χρήστης να νομίσει ότι οι διαφημίσεις είναι μηνύματα από το Facebook. Πολύ περισσότερο αφού οι απατεώνες χρησιμοποιούν γραμματοσειρές και χρώματα ίδια με αυτά του Facebook.

Μάλιστα, οι απατεώνες συχνά δεν χρειάζεται να ζητήσουν από τα υποψήφια θύματά τους τον αριθμό πιστωτικής κάρτας. Χρειάζονται μόνο έναν αριθμό κινητού τηλεφώνου. Και ποιος είναι κάθε μέρα, με τις ώρες, στο Facebook; Εκατομμύρια άπειροι έφηβοι, οι οποίοι μπορεί να μην έχουν πιστωτική κάρτα, έχουν όμως όλοι κινητά. Όλη αυτή η μπίζνα είναι διαβολική, γράφει το «Newsweek» και καταλήγει: Το Facebook πρέπει να τη σταματήσει. *




(Πηγή: http://www.enet.gr/?i=arthra-sthles.el.home&id=108293,