altΝέος Ορισμός, Νέα Ατζέντα Δράσης.
Απόσπασμα από το έγγραφο COMMUNICATION FROM THE COMMISSION: A renewed EU strategy 2011-2014 for Corporate Social Responsibility. Του Ιωάννη Καραμπάση, D. Phil. (Oxon), Προέδρου ΔΣ Green Evolution A.E. Δημοσιοποιήθηκε η νέα στρατηγική της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την εταιρική κοινωνική ευθύνη (ΕΚΕ), για την υπεύθυνη επιχειρηματική δράση

που έχει στόχο να βοηθήσει τις επιχειρήσεις να αξιοποιήσουν πλήρως τοδυναμικό τους από την άποψη της δημιουργίας πλούτου, θέσεων εργασίας και τις καινοτόμες λύσεις για τις πολλές προκλήσεις που αντιμετωπίζει η κοινωνία της Ευρώπης.Η νέα στρατηγική καθορίζει το πώς οι επιχειρήσεις μπορούν (i) να επωφεληθούν από την ΕΚΕ, καθώς και (ii) να συμβάλλουν στην κοινωνία σα σύνολο με τη λήψη περισσότερων δράσεων για την επίτευξη της κοινωνικής ευθύνης τους.

Ο νέος ορισμός για την εταιρική κοινωνική ευθύνη (ΕΚΕ);

Στη νέα ανακοίνωσή της, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προτείνει έναν απλούστερο ορισμό της ΕΚΕ ως «την ευθύνη των επιχειρήσεων για τις επιπτώσεις τους στην κοινωνία» και σκιαγραφεί το τι πρέπει να κάνουν για να ανταποκρίνονται σε αυτήν την ευθύνη.

Ο νέος ορισμός είναι σύμφωνος με τις διεθνώς αναγνωρισμένες αρχές και κατευθυντήριες γραμμές για την ΕΚΕ, όπως:

•   οι κατευθυντήριες γραμμές του ΟΟΣΑ για τις πολυεθνικές επιχειρήσεις,
•   το πρότυπο ISO 26000 «Οδηγίες για την κοινωνική ευθύνη» και
•   οι Κατευθυντήριες Αρχές των Ηνωμένων Εθνών για επιχειρήσεις και τα ανθρώπινα δικαιώματα ενώ επιπλέον η Επιτροπή υπογραμμίζει την συνάφειά του με:
◦   τις 10 αρχές του Οικουμενικού Συμφώνου του ΟΗΕ, και
την τριμερή διακήρυξη αρχών για τις πολυεθνικές επιχειρήσεις και κοινωνική πολιτική του Διεθνούς Οργανισμού Εργασίας.

Αν και δεν υπάρχει «μια λύση για όλους» και παρόλο που η διαδικασία της ΕΚΕ παραμένει ακόμη άτυπη για τις περισσότερες μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, η συμμόρφωση με τη νομοθεσία και τις συλλογικές συμβάσεις που έχουν προκύψει από τις διαπραγματεύσεις μεταξύ των κοινωνικών εταίρων είναι βασικές προϋποθέσεις προκειμένου μια επιχείρηση να καλύψει την κοινωνική της ευθύνη.

Πέρα από αυτό το σημείο αναφοράς, οι επιχειρήσεις θα πρέπει, κατά την άποψη της Επιτροπής, να έχουν μια διαδικασία που να εντάσσει τα κοινωνικά, περιβαλλοντικά, ηθικά ανθρώπινα δικαιώματα καθώς και τις ανησυχίες των καταναλωτών στις επιχειρηματικές τους δραστηριότητες και στη βασική τους στρατηγική σε στενή συνεργασία με τα ενδιαφερόμενα μέρη.

Ο στόχος είναι:

•   να μεγιστοποιηθεί η δημιουργούμενη διαμοιραζόμενη αξία, που σημαίνει να δημιουργηθούν οφέλη - κέρδη επενδύσεων για τους μετόχους της εταιρείας και συγχρόνως να διασφαλίζονται οφέλη και για τα άλλα ενδιαφερόμενα μέρη.

•   Να εντοπισθούν, προληφθούν και απαλυνθούν οι πιθανές αρνητικές επιπτώσεις που μπορεί να έχουν οι επιχειρήσεις στην κοινωνία.
Σημαντικά χαρακτηριστικά του νέου ορισμού είναι τα εξής:

•   Η αναγνώριση της σημασίας της κεντρικής - βασικής επιχειρηματικής στρατηγικής. Αυτό είναι συνεπές με την προσέγγιση που υιοθετήθηκε από κορυφαίες επιχειρήσεις για τις οποίες η κοινωνική ευθύνη και η βιωσιμότητα έχουν γίνει αναπόσπαστο μέρος του επιχειρηματικού μοντέλου.

•   Η ανάπτυξη της έννοιας για την «δημιουργία διαμοιραζόμενης αξίας». Αυτό αναφέρεται στον τρόπο με τον οποίο οι επιχειρήσεις επιδιώκουν την απόδοση της επένδυσης για τους ιδιοκτήτες και τους μετόχους τους μέσω της δημιουργίας αξίας και για τα άλλα ενδιαφερόμενα μέρη και γενικότερα την κοινωνία. Αυτό συσχετίζει σε μεγάλο βαθμό την ΕΚΕ με την καινοτομία, ιδιαίτερα όσον αφορά στην ανάπτυξη νέων προϊόντων και υπηρεσιών που είναι επιχειρηματικά εμπορικά επιτυχημένες και που συμβάλουν στην αντιμετώπιση των κοινωνικών προκλήσεων.

•   Η ρητή αναγνώριση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και των ηθικών δεοντολογικών προβληματισμών πέρα από τους κοινωνικούς, περιβαλλοντικούς και καταναλωτικούς προβληματισμούς.
Η εταιρική κοινωνική ευθύνη αφορά επιχειρηματικές δράσεις πέρα και πάνω από τις νομικές υποχρεώσεις των επιχειρήσεων απέναντι στην κοινωνία και το περιβάλλον. Ορισμένα κανονιστικά μέτρα δημιουργούν σκόπιμα, ένα περιβάλλον περισσότερο ευνοϊκό για εκείνες τις επιχειρήσεις που ανταποκρίνονται οικειοθελώς στην κοινωνική τους ευθύνη.

Δράσεις πολιτικής της Ε.Ε. που θα καλύπτει η εταιρική κοινωνική ευθύνη

Η νέα πολιτική για την ΕΚΕ που παρουσιάστηκε προτείνει ένα πρόγραμμα δράσης που καλύπτει 8 τομείς:

•   Ενίσχυση της προβολής της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης και διάδοση των βέλτιστων πρακτικών.
•   Βελτίωση και παρακολούθηση των επιπέδων της εμπιστοσύνης στις επιχειρήσεις.
•   Βελτίωση των διαδικασιών αυτο-ρύθμισης και συν-ρύθμισης.
•   Ενίσχυση της ανταμοιβής από την αγορά για την εταιρική κοινωνική ευθύνη.
•   Βελτίωση της εταιρικής αποκάλυψης - δημοσιοποίησης των κοινωνικών και περιβαλλοντικών πληροφοριών..
•   Περαιτέρω ενσωμάτωση της ΕΚΕ στην εκπαίδευση, κατάρτιση και έρευνα
•   Υπογραμμίζοντας τη σημασία των εθνικών πολιτικών και πολιτικών των άλλων βαθμών διοίκησης για την εταιρική κοινωνική ευθύνη.
•   Καλύτερη ευθυγράμμιση των ευρωπαϊκών με τις παγκόσμιες προσεγγίσεις για την εταιρική κοινωνική ευθύνη


Παρά τις προόδους που έχουν υπάρξει και που παρατίθενται στο έγγραφο της Επιτροπής, παραμένουν σημαντικές προκλήσεις. Πολλές επιχειρήσεις στην Ε.Ε. δεν έχουν ακόμη ενσωματώσει πλήρως κοινωνικούς και περιβαλλοντικούς προβληματισμούς στις εργασίες τους και κυρίως στη βασική, την κεντρική τους στρατηγική. Εξακολουθούν και υφίστανται οι κατηγορίες για μία μικρή μειοψηφία των ευρωπαϊκών επιχειρήσεων για το ότι δεν σέβονται θεμελιώδη πρότυπα και κανόνες σχετικά με την εργασία και τα ανθρώπινα δικαιώματα. Μόνο 15 από τα 27 κράτη μέλη της Ε.Ε. έχουν τα εθνικά πλαίσια πολιτικής για την προώθηση της ΕΚΕ.

Η νέα στρατηγική θεσπίζει σημαντικά νέα στοιχεία τα οποία μπορεί να βοηθήσει στην περαιτέρω επέκταση του αντίκτυπου των ευρωπαϊκών προσπαθειών για την ενθάρρυνση της Eταιρικής Kοινωνικής Eυθύνης.