Ο γραμμωτός κώδικας (barcode) πρωτοεμφανίστηκε στα τέλη της δεκαετίας του 1940 και βασίζεται σε αυστηρέςπροδιαγραφές. Ένα από τα πλέον διαδεδομένα συστήματα είναι το ΕΑΝ-13. Αποτελείται από 13 ψηφία με τη μορφή ενός συνδυασμού γραμμών και διαστημάτων.Στον κώδικα υπάρχουν ορισμένες γραμμές που είναι μακρύτερες από τις υπόλοιπες.
Στην αρχή και το τέλος υπάρχουν οι γραμμές ορίων που επιτρέπουν σε ένα σαρωτή να προσδιορίσει πού αρχίζει και πού τελειώνει ο κώδικας. Οι δύο μεσαίες γραμμές χωρίζουν τον κώδικα σε δύο τμήματα ώστε να είναι εύκολη, αν χρειαστεί, η πληκτρολόγηση των 13 ψηφίων. Παράλληλα, είναι ευχερέστερη η αποκωδικοποίηση των δύο τμημάτων από το σαρωτή χωριστά, ανεξάρτητα από το αν το προϊόν είναι ανεστραμμένο ή όχι.
Τα δύο πρώτα ψηφία από τα 13 του γραμμωτού κώδικα είναι ο κωδικός της χώρας όπου είναι καταχωρημένος ο κατασκευαστής, όχι όμως απαραίτητα και της χώρας που κατασκευάστηκε το προϊόν. Η Σουηδία, για παράδειγμα, έχει κωδικό χώρας 73 και η Ελλάδα 52. Τα επόμενα πέντε ψηφία κωδικοποιούν τον παραγωγό ή τον εισαγωγέα ενώ τα επόμενα πέντε είναι ο αριθμός του προϊόντος που προσδιορίζεται από τον παραγωγό για τη διευκόλυνση παρακολούθησης της αποθήκης του και των πωλήσεών του.
Το τελευταίο ψηφίο του κώδικα είναι ψηφίο ελέγχου. Ο σαρωτής διαθέτει έναν τύπο που τον εφαρμόζει πάνω στα δώδεκα πρώτα ψηφία επιβεβαιώνοντας έτσι πως το αποτέλεσμα είναι ίδιο με το ψηφίο ελέγχου.
Προσοχή, το BAR CODE 520 δε σημαίνει αναγκαστικά ελληνικό προϊόν!
Όλοι αγαπάμε την Ελλάδα και όλοι θέλουμε να στηρίζουμε τα Ελληνικά προϊόντα Τελευταία, κυκλοφορούν mails και δημοσιεύονται αναρτήσεις σχετικά με τον τρόπο που μπορούμε να ξεχωρίζουμε ποιο προϊόν είναι ελληνικό. Κάποια από αυτά, αναφέρουν πως όταν βλέπουμε bar code που να ξεκινάει με 520, σημαίνει πως αγοράζουμε κάτι ελληνικό. Μου φάνηκε εξαιρετικά χρήσιμος σαν τρόπος, αλλά επειδή είμαι και λίγο -ας το πούμε- «περίεργος», έκανα την έρευνά μου και συνειδητοποίησα πως τα πράγματα δεν είναι ακριβώς έτσι!
Με μία όχι και τόσο δύσκολο να εξακριβωθεί έρευνα, ανακάλυψα πως τα τρία πρώτα νούμερα του bar code, υποδηλώνουν σε ποια χώρα παράχθηκε το bar code (από που πήρε άδεια). Αυτό σημαίνει πως δεν έχει σχέση με την προέλευση του προϊόντος. Έτσι, μπορεί να συμβαίνουν 3 καταστροφικά -για τον παραγωγό ή τη χώρα μας- πράγματα:
Πρώτον, ένα προϊόν μπορεί να είναι εξ ολοκλήρου αμερικάνικο, που όμως συσκευάζεται στην Ελλάδα, γιατί έτσι συμφέρει καλύτερα την αμερικάνικη εταιρεία, παίρνοντας κωδικό 520.
Δεύτερον, ένας παραγωγός ζήτησε από Ιάπωνα που μελετά τις συσκευασίες και τα υλικά να του κατασκευάσει την συσκευασία του. Έκτοτε, έχει πάρει τις προδιαγραφές και παράγει ΚΑΙ τη συσκευασία στην Ελλάδα. Επειδή όμως η πρώτη εκδόθηκε στην Ιαπωνία δουλεύει με το Ιαπωνικό bar code 451. Εμείς όμως με την λάθος πληροφόρηση που έχουμε δεν τον αγοράζουμε σαν «ξένο».
Υπάρχει και μια τρίτη κατηγορία, την οποία είναι επίσης δύσκολο να εξηγήσουμε: Προϊόντα που αγοράζουμε συσκευασμένα στο super markets και χρεώνονται με βάση το βάρος. 100% ελληνικά, σε ελληνική συσκευασία, από ελληνικό εργοστάσιο, με σφραγίδα κλπ. Όπως καταλαβαίνετε, χρειάζεται να χτυπηθεί στο ταμείο άλλος κωδικός για ένα κοτόπουλο πχ που ζυγίζει 1,681 κιλά και άλλος για αυτό που ζυγίζει 1,682. Αυτό, δε δίνει τη δυνατότητα στον παραγωγό να εκδώσει κωδικούς με 520, αλλά να εκδώσει το super market εσωτερικό κωδικό που αρχίζει από 2 (και δουλεύει μόνο μέσα στο super market, και διαφέρει από super market και super market). Άλλος ένας Έλληνας Παραγωγός που ζημιώνεται τσάμπα!
Αυτό με τον κωδικό 2 φαίνεται και από τη λίστα του GS1 http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_GS1_country_codes
Ο GS1 είναι διεθνής φορέας που εκχωρεί τους συγκεκριμένους κωδικούς. Μάλιστα πρόσφατα, επειδή φτάνουμε σε κορεσμό του 520, αντιστοίχησε ΚΑΙ το 521 στην Ελλάδα, κάτι που επίσης θα πρέπει να αναφερθεί καθώς προκαλεί σύγχυση. Το να λέμε για το 520 είναι επικίνδυνο και πραγματικά αδικούμε ένα ποσοστό Ελλήνων παραγωγών. Επίσης άθελα μας πιστεύω προμοτάρουμε ένα ποσοστό Ξένων προϊόντων που γλιστράνε σαν Ελληνικά.
Τελικά, μόνο το made in Greece ή η Ελληνική σημαία πάνω απο την σύνθεση του προϊόντος στην συσκευασία ειναι η πραγματική εγγύηση για την Ελληνικότητα του περιεχομένου.