Με αφορμή ένα παλαιότερο οδοιπορικό στη Μακεδονία που πραγματοποίησε η ομάδα εθελοντών για το περιβάλλον του Διαπολιτισμικού Ινστιτούτου Αλληλεγγύης όπου ήρθαμε για πρώτη φορά αντιμέτωποι με  ενεργά ναρκοπεδία μέσα στο Ελληνικό έδαφος, αποφασίσαμε να πραγματοποιήσουμε σχετική έρευνα ώστε να δημιουργήσουμε έναν κατά το δυνατόν πλήρη και έγκυρο οδηγό για την αποφυγή τους . Διαβάστε με πολύ προσοχή, πρόκειται για την ζωή σας !

 

Κατά τη διάρκεια της αρχικής μας έρευνας διαπιστώσαμε ότι το πρόβλημα με τα ενεργά ναρκοπέδια εντός ελληνικού εδάφους είναι περισσότερο διαδεδομένο από ότι αρχικά πιστεύαμε.

Παραθέτουμε απόσπασμα από οδοιπορικό στη περιοχή του Βιτσίου: (πηγή:_www.4x4ekdromes.gr)
»...Τετάρτη 10 Σεπτεμβρίου 2008: Συνεχίζουμε και πάλι ασφάλτινα για το χιονοδρομικό του Βιτσίου κι από εκεί χωμάτινα για την κορυφή του ski lift. Η θέα στη λίμνη συναρπαστική. Το γλυκό και φιλικό ανάγλυφο των γύρω κορυφών, μας προκάλεσαν για λίγο πραγματικό "εκτός δρόμου" οδήγημα. Όμως η χαρά μας κόπηκε απότομα μόλις αντικρύσαμε χαρακτηριστικά κόκκινα ταμπελάκια να μας προειδοποιούν για ... ναρκοπέδιο...
»...Η συνοδηγός μου δεν είχε την τύχη να γνωρίζει καθόλου τα σήματα οριοθέτησης των ναρκοπεδίων και τα παραπάνω ταμπελάκια δεν την εντυπωσίασαν καθόλου όταν τα είδε! Ευτυχώς έτυχε να τα γνωρίζω εγώ...»

Όπως εύκολα λοιπόν μπορεί να διαπιστώσει κάποιος η πιθανότητα να συναντήσει ναρκοπέδια στα ορεινά (κι όχι μόνον) της πατρίδας μας είναι υπαρκτή.

Μετά από σχετική έρευνα, η ομάδα εθελοντών για το περιβάλλον σε συνεργασία με το διαδικτυακό περιοδικό Offroader.gr και τον χαρτογράφο - τοπογράφο μηχανικό Γιάννη Σπυράκο, ο οποίος και συντόνισε τις προσπάθειες των εθελοντών του Διαπολιτισμικού Ινστιτούτου Αλληλεγγύης με περηφάνια σας παρουσιάζουμε τα αποτελέσματα της εργασίας μας, ένα μεγάλο μέρος της οποίας βασίζεται στον Δικτυακό Τόπο Αποναρκοθέτησης Παλαιών ναρκοπεδίων και Υπόπτων χώρων στις περιφέρειες Δυτικής Μακεδονίας & Ηπείρου.


Παρούσα Κατάσταση
Στις περιφέρειες Ηπείρου και Δυτικής Μακεδονίας, έχουν προσδιοριστεί περίπου 1.100 ευρύτερες περιοχές που περιέχουν είτε παλαιά ναρκοπέδια, είτε ύποπτους χώρους. Η καταγραφή και οριοθέτηση των επικίνδυνων χώρων είναι ελλιπής και ανακριβής, βασισμένη κυρίως σε πληροφορίες ή μετά από πρόκληση ατυχημάτων. Οι πληροφορίες για επικίνδυνους ή ύποπτους χώρους είναι καταγραμμένες και διασκορπισμένες σε διάφορους Φορείς (Ελληνικός Στρατός, Δασαρχεία, Νομαρχίες, ΟΤΑ κ.λπ.) σε διάφορες μορφές και αταξινόμητες. Οι περιοχές αυτές είναι ως επί το πλείστον ορεινές, δασωμένες και δύσβατες, με συνέπεια την δύσκολη χαρτογράφηση τους με συμβατικά μέσα και τεχνολογία.

Το αποτέλεσμα των ανωτέρω είναι η δέσμευση μεγάλων περιοχών των Περιφερειών οι οποίες:
* Εμποδίζουν την προσβασιμότητα των κατοίκων,
* Εμποδίζουν την αξιοποίηση και την ανάπτυξη,
* Εμποδίζουν την περιβαλλοντική τους προστασία,
* Εμποδίζουν την πρόσβαση των σωστικών μέσων σε περίπτωση φυσικών καταστροφών (π.χ. πυρκαγιές).

Ειδικά ο Γράμμος, που έχει χαρακτηρισθεί περιοχή ιδιαίτερου φυσικού κάλλους, ενσωματώνει ύποπτες περιοχές χιλιάδων στρεμμάτων που μένουν αναξιοποίητες. Η χώρα μας έχει κυρώσει σειρά αποφάσεων της ΕΕ σχετικών με την άρση ναρκοπεδίων, καθώς και τη συνθήκη ΟΗΕ της Ottawa για την εξουδετέρωση ναρκών κατά προσωπικού. Η περιφέρειες Ηπείρου και Δυτικής Μακεδονίας αποφάσισαν να συνεργαστούν για την ακριβή καταγραφή, οριοθέτηση και ταξινόμηση όλων των ύποπτων χώρων στις πιο πάνω περιοχές, αποσκοπώντας στην καλύτερη δυνατή οικονομία κλίμακας.

Οδηγίες Αποφυγής εισόδου σε Επικίνδυνες Περιοχές
ΠΡΟΣΟΧΗ:
Σε καμία περίπτωση αμέσως με τον εντοπισμό, το άτομο ή η ομάδα δεν προσεγγίζει τα ύποπτα αντικείμενα ή πυρομαχικά, απομακρύνεται από το ίδιο δρομολόγιο και ενημερώνει την πλησιέστερη Αστυνομική Αρχή.

Ένας τεράστιος αριθμός θαμμένων πυρομαχικών (νάρκες, χειροβομβίδες, ρουκέτες, βλήματα κλπ) έχουν διασπαρθεί στην Βόρεια Ελλάδα και ιδιαίτερα στη βορειοδυτική (Δυτ. Μακεδονία – Ήπειρος) κατά τη διάρκεια των πολεμικών επιχειρήσεων που έγιναν εκεί στο πρόσφατο παρελθόν (Γερμανοϊταλική εισβολή, αντίσταση, εμφύλιος).

Στις περιοχές αυτές συγκαταλέγονται τα ορεινά συγκροτήματα: Γράμμου, Βίτσι, Βόρα, Πιερίων, Πίνδου, περιοχές με φυσικό κάλλος, αναξιοποίητες, με πολλές όμως δυνατότητες ανάπτυξης.

Όλοι οι ευαισθητοποιημένοι πολίτες οφείλουμε να συνδράμουμε ώστε να εκλείψει αυτή η απειλή κατά της ζωής, της ασφάλειας μας, που στέκεται εμπόδιο στην ανάπτυξη αυτών των ιδιαιτέρου φυσικού κάλους περιοχών.

Πριν από την επίσκεψη των ορεινών περιοχών της Δυτ. Μακεδονίας και της Ηπείρου, για την ασφαλή πρόσβαση και αποφυγή των επικίνδυνων περιοχών, θα πρέπει να ενημερωθείτε από τις ιστοσελίδες του δικτυακού τόπου https://mines.pdm.gr

Είναι δυνατόν να υπάρχουν και άλλες επικίνδυνες περιοχές που μέχρι σήμερα δεν έχουν εντοπισθεί καθόσον δεν αναφέρθηκαν από τον ΕΣ και τους άλλους αρμόδιους φορείς. Για αυτό το λόγο απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή κατά τις επισκέψεις στις ορεινές περιοχές της Δυτ. Μακεδονίας – Ηπείρου.

Τη δύσκολη ώρα
Εφόσον αντιληφθείτε ότι είστε μέσα ή κοντά σε χώρο που έχει επισημανθεί με την πινακίδα της παραπάνω φωτογραφίας (ΝΑΡΚΕΣ - MINES) θα πρέπει:

1. Ακολουθώντας την αντίστροφη ακριβώς κατεύθυνση (στα ίδια βήματα) που προσεγγίσατε το χώρο να απομακρυνθείτε με ιδιαίτερη προσοχή και χωρίς βιασύνη - πανικό από την περιοχή αυτή.
2. Σε περίπτωση που δεν μπορείτε να βγείτε από την επικίνδυνη περιοχή τηλεφωνήστε (μέσω του κινητού σας τηλεφώνου) στην πλησιέστερη Αστυνομική Αρχή και παραμείνετε στο ίδιο σημείο χωρίς να αγγίξετε οτιδήποτε αντικείμενο αναμένοντας βοήθεια.
3. Σε περίπτωση που περάσετε την πινακίδα (ΝΑΡΚΕΣ - MINES) σημαίνει ότι περάσατε στα όρια του επικίνδυνου χώρου, τηλεφωνήστε στην πλησιέστερη Αστυνομική Αρχή και παραμείνετε στο ίδιο σημείο χωρίς να αγγίξετε οτιδήποτε αντικείμενο αναμένοντας βοήθεια.

Εφόσον ιδιώτες ή μέλη συλλόγου εντοπίσουν περιοχή που παρουσιάζει στοιχεία ναρκοπεδίου ή ύποπτου χώρου ή μεμονωμένο πυρομαχικό – νάρκη οφείλουν να απευθυνθούν στην πλησιέστερη τοπική αστυνομική Αρχή προκειμένου να δηλωθεί η ύπαρξη ναρκών ή πυρομαχικών. Ακολούθως, η τοπική Αστυνομική Αρχή ενημερώνει την αντίστοιχη Στρατιωτική Αρχή η οποία αφού αναγνωρίσει το χώρο δεσμεύει αυτόν ως ύποπτο ή όχι κατά την κρίση της.
Σε καμιά περίπτωση δεν αγγίζουμε κανένα αντικείμενο που βρίσκεται κοντά στα όρια η μέσα σε επικίνδυνη περιοχή όσο ακίνδυνο και αν φαίνεται.
Με τα πυρομαχικά το πρώτο λάθος είναι και το τελευταίο.

Όλοι οφείλουμε να προστατεύσουμε την ανθρώπινη ζωή. Όλοι οφείλουμε να προστατεύσουμε το Περιβάλλον. Όλοι οφείλουμε να συνδράμουμε με ένα απλό τρόπο να ενημερώσουμε τις αρμόδιες Αρχές. Δεν επιτρέπεται να διακινδυνεύει κανείς εκτελώντας εργασίες σε περιοχές με νάρκες και μή εκραγέντα πυρομαχικά (UXO's) με την δικαιολογία ότι καταβάλλεται προσπάθεια για την διαφύλαξη από την φθορά γεωργικής ή κτηματικής περιουσίας.

Βοήθεια από τον ... "ουρανό"
Για καλύτερη εξυπηρέτηση και προγραμματισμό των εξορμήσεών σας μετατρέψαμε τις επικίνδυνες περιοχές που αναφέρονται στο παραπάνω site, στο αρχείο Narkes.kmz που μπορείτε να χρησιμοποιείτε στο γνωστό δωρεάν πρόγραμμα GoogleEarth. Εμείς έχουμε εντυπωσιαστεί βλέποντας πόσο κοντά είναι αυτά τα σημεία σε προηγούμενες διαδρομές εξορμήσεών μας ! Το αρχείο αυτό πρέπει να το χρησιμοποιείτε με κάθε επιφύλαξη, αφού από πλευράς μας δεν υπάρχει η δυνατότητα ελέγχου της πληρότητας και αξιοπιστίας του.


Συμβουλή μας: στις περιοχές που βλέπετε πληθώρα επικίνδυνων σημείων καλό είναι να αποφεύγονται οι "εκτός δρόμου" (εντελώς offroad) κινήσεις και ειδικά τις βραδυνές ώρες και με ομίχλη, τότε δηλαδή που η ορατότητα είναι κακή. Φανταστείτε να μπείτε μέσα σε σηματοδοτημένο ναρκοπέδιο επειδή δεν διακρίνατε τις πινακίδες !!! Επίσης υπάρχει η πιθανότητα κάποιος ασυνείδητος, να μην σεβαστεί αυτές τις πινακίδες και να τις ξηλώσει για πλάκα ή για άλλη χρήση. Οπότε καλύτερα να είμαστε προετοιμασμένοι από πριν να αποφύγουμε αυτές τις περιοχές.

Ξεχασμένα ναρκοπέδια
Δεκάδες χιλιάδες νάρκες και πολεμικό υλικό από την εποχή του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και του Εμφυλίου εξακολουθούν να βρίσκονται θαμμένα στην Ελλάδα, έτοιμα να εκραγούν ανά πασά στιγμή. Σύμφωνα με τα στοιχεία που συγκέντρωσε το Διεθνές Παρατηρητήριο Ναρκών από το ελληνικό υπουργείο Εθνικής Άμυνας υπάρχουν υποψίες για 41 περιοχές με θαμμένες νάρκες και πολεμικό υλικό που είναι επικίνδυνο να εκραγεί ανά πάσα στιγμή.

 



Πολλές από τις ναρκοθετημένες ζώνες, στις οποίες περιλαμβάνονται περιοχές της Μακεδονίας, της Ηπείρου αλλά και νησιά του Αιγαίου είναι αχαρτογράφητες, γι' αυτό τον λόγο είναι εξαιρετικά δύσκολο να καθαριστούν. Τα περισσότερα ξεχασμένα ναρκοπέδια βρίσκονται στον Γράμμο και το Βίτσι, θέατρο άγριων συγκρούσεων την περίοδο του εμφυλίου πολέμου. Σύμφωνα με την αναφορά του Διεθνούς Παρατηρητηρίου, περισσότερα από 40 χιλιάδες στρέμματα γης σε αυτά τα δύο βουνά εξακολουθούν να είναι παγιδευμένα με νάρκες. Μόνο το 2005 εκκαθαρίστηκαν επτά περιοχές, έκτασης 421.966 τετραγωνικών μέτρων, από τις οποίες αφαιρέθηκαν και καταστράφηκαν 11 νάρκες κατά προσωπικού, 3 αντιαρματικές νάρκες και 558 κατάλοιπα πολέμου.

Συνολικά το προηγούμενο έτος ερευνήθηκαν 23 «ύποπτες» περιοχές που καλύπτουν 2.247.836 τ.μ., κυρίως στον Γράμμο και το Βίτσι. Το προσωπικό του υπουργείου Άμυνας όμως δήλωσε ότι καμία από αυτές τις περιοχές δεν είναι ακόμη δυνατόν να δοθεί σε ελεύθερη για χρήση. Για τους κατοίκους η ύπαρξη των ναρκοπεδίων αποτελεί μέρος τα ζωής τους. Οι βοσκοί και οι ξυλοκόποι γνωρίζουν εμπειρικά ποια μονοπάτια πρέπει να αποφύγουν. «Ύποπτη» για σκόρπιες νάρκες παραμένει η περιοχή των ελληνοβουλγαρικών συνόρων, στα όρια των Νομών Σερρών και Δράμας.

Από το 1997 είχε ανακοινωθεί ο καθαρισμός της περιοχής από τις νάρκες που τοποθετήθηκαν την περίοδο του Ψυχρού Πολέμου. Τον Οκτώβριο του 2001, δύο μόλις μήνες από την παράδοση στη διαδικασία αποναρκοθέτησης των περιοχών για χρήση στην κορυφή Ρούπεσκο του όρους Μπέλες, δύο μέλη του τάγματος εκκαθάρισης ναρκοπεδίων Ξηράς βρήκαν τραγικό θάνατο.

Τα πιο επικίνδυνα ναρκοπέδια βρίσκονται κατά μήκος του ποταμού Έβρου. Από το 1990 ενενήντα άνθρωποι έχουν χάσει τη ζωή τους σε αυτά, στην πλειονότητά τους λαθρομετανάστες. Από τις 24.751 νάρκες κατά προσωπικού που υπήρχαν στα ναρκοπέδια του Έβρου, έχουν εκκαθαριστεί οι 10.002 (40%) μεταξύ Σεπτεμβρίου 2003 και 10 Απριλίου 2006. Το 2005 είχε σχεδιαστεί η εκκαθάριση 3.035 ναρκών κατά προσωπικού, αλλά αναφέρθηκε εκκαθάριση 6.835 ναρκών.

To 2001 η χώρα μας αποκάλυψε στο Διεθνές Παρατηρητήριο Ναρκών και την ύπαρξη ναρκοθετημένων περιοχών σε τουλάχιστον εννέα νησιά του Αιγαίου, αναφέροντας μόνο την ύπαρξη ναρκοπεδίου στη Γυάρο. Το 2005 όμως ανακοινώθηκε πως αποδόθηκαν «καθαρά» από νάρκες και λοιπά πυρομαχικά 900.000 τ.μ. στη Ρόδο, 4.700 τ.μ. στην Κω, 16.350 τ.μ. στη Λήμνο, 148.860 τ.μ. σε περιοχή της Χαλκίδας, ενώ ανακοινώθηκε και καθαρισμός ναρκοπεδίου στη Ζάκυνθο έκτασης 28.860 τ.μ. Το υπουργείο Εθνικής Άμυνας ωστόσο δεν διευκρίνισε αν στις περιοχές αυτές υπάρχουν και άλλα ναρκοπέδια.

Τον Σεπτέμβριο του 2005, το υπουργείο δήλωσε ότι οι περιοχές των συνόρων με τις χώρες Βουλγαρία, Αλβανία και Πρώην Γιουγκοσλαβική Δημοκρατία της Μακεδονίας είναι ελεύθερες από νάρκες.

 

για την πληρέστερη ενημέρωσή σας, σάς παραθέτουμε το συνθήκη της Οτάβας που ως κράτος έχει υπογράψει και η χώρα μας.

 

ΣΥΝΘΗΚΗ ΟΤΑΒΑΣ

ΠΕΡΙ ΑΠΑΓΟΡΕΥΣΗΣ ΤΗΣ ΧΡΗΣΗΣ, ΑΠΟΘΗΚΕΥΣΗΣ, ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ ΝΑΡΚΩΝ ΚΑΤΑ  ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗΣ ΤΟΥΣ

Προοίμιο

Τα κράτη Μέλη

Αποφασισμένα να βάλουν τέλος στα βάσανα και στις απώλειες που προκαλούνται από τις νάρκες κατά προσωπικού, οι οποίες σκοτώνουν ή ακρωτηριάζουν εκατοντάδες ανθρώπων κάθε εβδομάδα κυρίως αθώους και ανυπεράσπιστους πολίτες και ειδικά παιδιά, εμποδίζουν την οικονομική ανάπτυξη και ανοικοδόμηση, εμποδίζουν τον επαναπατρισμό προσφύγων και προσφύγων εσωτερικού και έχουν και άλλες σοβαρές συνέπειες για χρόνια μετά την τοποθέτηση τους.

Πιστεύοντας ότι είναι απαραίτητο να καταβάλλουν κάθε δυνατή προσπάθεια για να συμβάλλουν με έναν αποτελεσματικό και συντονισμένο τρόπο για να αντιμετωπίσουν την πρόκληση της αφαίρεσης ναρκών κατά προσωπικού που είναι τοποθετημένες παντού στον κόσμο, και για να επιβεβαιωθεί η καταστροφή τους.

Επιθυμώντας να καταβάλλουν κάθε δυνατή προσπάθεια για την παροχή βοήθειας για φροντίδα και επανόρθωση, συμπεριλαμβάνοντας την κοινωνική και οικονομική επανένταξη των θυμάτων ναρκών.

Αναγνωρίζοντας ότι μια καθολική απαγόρευση των ναρκών κατά προσωπικού  θα ήταν επίσης ένα σημαντικό μέτρο οικοδόμησης εμπιστοσύνης.

Καλωσορίζοντας την υιοθέτηση του Πρωτοκόλλου περί Απαγορεύσεων ή Περιορισμών στη χρήση ναρκών, ανθρωποπαγίδων και άλλων μηχανισμών, όπως τροποποιήθηκε στις 3 Μαΐου 1996 και που αποτελεί παράρτημα στην Συνθήκη περί απαγορεύσεων ή περιορισμών στην χρήση συγκεκριμένων συμβατικών όπλων τα οποία μπορούν να θεωρηθούν ως λίαν επιβλαβή ή ότι έχουν αδιάκριτες συνέπειες και ζητώντας την έγκαιρη επικύρωση αυτού του πρωτοκόλλου από όλα τα κράτη τα οποία δεν το έχουν ακόμη πράξει.

Καλωσορίζοντας επίσης την απόφαση 51/45/10 Δεκ 96 της Γενικής Συνέλευσης των Ηνωμένων Εθνών που παρακινεί όλα τα Κράτη Μέλη να επιδιώξουν σθεναρά μια αποτελεσματική, νομίμως δεσμευτική διεθνή συμφωνία η οποία θα απαγορεύει τη χρήση, αποθήκευση, παραγωγή και μεταφορά ναρκών ξηράς κατά προσωπικού.

Επιπλέον καλωσορίζοντας τα μέτρα που έχουν ληφθεί τα προηγούμενα χρόνια τόσο μονομερώς όσο και σε διεθνή επίπεδο και που αποβλέπουν στην απαγόρευση, περιορισμό ή αναστολή της χρήσης, αποθήκευσης, παραγωγής και μεταφοράς ναρκών κατά προσωπικού.

Τονίζοντας το ρόλο της δημόσιας συνείδησης για επαύξηση των ανθρωπιστικών αρχών όπως τεκμηριώνονται με το αίτημα της γενικής απαγόρευσης ναρκών κατά προσωπικού και αναγνωρίζοντας τις προθέσεις γι’ αυτό το σκοπό που έχουν αναλάβει ο Διεθνής Ερυθρός Σταυρός και η Κίνηση της Ερυθράς Ημισελήνου, η Διεθνής Εκστρατεία για την Απαγόρευση των Ναρκών Ξηράς και πολλοί άλλοι μη κυβερνητικοί οργανισμοί παγκοσμίως.

Υπενθυμίζοντας τη Διακήρυξη της Οτάβας της 5ης Οκτωβρίου 1996 και την διακήρυξη των Βρυξελλών της 27ης Ιουνίου 1997 που παρακινούν τη διεθνή κοινότητα να διαπραγματευτεί μια διεθνή και νομίμως δεσμευτική συμφωνία που θα απαγορεύσει τη χρήση, αποθήκευση, παραγωγή και μεταφορά ναρκών Κ.Π.

Τονίζοντας την επιθυμία να ενταχθούν όλα τα Κράτη σε αυτή τη Συνθήκη και αποφασισμένα να εργαστούν σκληρά για την προώθηση της ιδέας της παγκοσμιοποίησης, σε όλους τους αρμόδιους οργανισμούς συμπεριλαμβάνοντας, μεταξύ άλλων τα Ηνωμένα Έθνη, την Συνδιάσκεψη για τον Αφοπλισμό, τους περιφερειακούς Οργανισμούς και ομάδες, καθώς και τις Διασκέψεις Αναθεώρησης της Συνθήκης για Απαγορεύσεις ή περιορισμούς στη χρήση ορισμένων συμβατικών όπλων τα οποία μπορούν να θεωρηθούν Λίαν Επιβλαβή ή ότι έχουν αδιάκριτες συνέπειες.

Με βάση την αρχή του διεθνούς ανθρωπιστικού δικαίου ότι το δικαίωμα των Μελών σε μια πολεμική σύγκρουση να επιλέξουν μεθόδους ή μέσα πολέμου δεν είναι απεριόριστο και την αρχή που απαγορεύει τη χρήση, κατά τη διάρκεια ενόπλων συγκρούσεων, όπλων, βλημάτων και υλικών και μεθόδων πολέμου που προκαλούν περιττούς τραυματισμούς ή μη απαραίτητους πόνους και την αρχή ότι μια διάκριση πρέπει να γίνεται μεταξύ αμάχων και μαχίμων.

ΆΡΘΡΟ 1

Γενικές Υποχρεώσεις

1. Κάθε Κράτος Μέλος αναλαμβάνει κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες, ποτέ να μη:

α. Χρησιμοποιεί νάρκες Κατά Προσωπικού (Κ.Π.).

β. Αναπτύξει, παράγει, αποκτήσει με άλλο τρόπο, αποθηκεύσει, διατηρήσει ή μεταβιβάσει σε οποιονδήποτε άμεσα ή έμμεσα νάρκες Κατά Προσωπικού.

γ. Βοηθήσει, ενθαρρύνει, ή παρακινεί με οποιονδήποτε τρόπο, τον οιονδήποτε να αναμιχθεί σε δραστηριότητες οι οποίες απαγορεύονται στα κράτη μέλη με την συνθήκη αυτή.

2. Κάθε κράτος μέλος αναλαμβάνει να καταστρέψει όλες τις νάρκες Κατά Προσωπικού σύμφωνα με τις διατάξεις αυτής της συνθήκης.

ΆΡΘΡΟ 2

Ορισμοί

1. «Νάρκη Κ.Π.» είναι μία νάρκη που έχει σχεδιαστεί να εκρήγνυται από την παρουσία, εγγύτητα ή επαφή ενός ατόμου και η οποία θα καταστήσει ανίκανο, θα τραυματιστεί ή θα φονεύσει ένα ή περισσότερα άτομα.  Νάρκες που σχεδιάστηκαν να εκρήγνυνται με την παρουσία, εγγύτητα ή επαφή ενός οχήματος σε αντίθεση με ένα άτομο, και είναι εφοδιασμένες με μηχανισμούς αυτοπροστασίας δεν θεωρούνται νάρκες Κ.Π. λόγω των μηχανισμών αυτών.

2. «Νάρκη» είναι ένα πυρομαχικά που έχει σχεδιαστεί να τοποθετηθεί εντός, επί ή εγγύς του εδάφους ή άλλης επιφανείας και να εκρήγνυται με την παρουσία, εγγύτητα ή επαφή ενός ατόμου ή οχήματος.

3. «Μηχανισμός Αυτοπροστασίας» είναι μια συσκευή προστασίας μιας νάρκης και η οποία είναι μέρος ή συνδέεται ή είναι προσαρμοσμένη ή τοποθετείται κάτω από την νάρκη και ο οποίος ενεργοποιείται όποτε γίνεται προσπάθεια εξουδετέρωσης ή απενεργοποίησης της νάρκης.

4. «Μεταφορά» περιλαμβάνει, πλέον της υλικής μεταφοράς των ναρκών εντός ή εκτός εθνικού εδάφους, την μεταφορά τίτλων κυριότητας και τον έλεγχο των ναρκών αλλά δεν περιλαμβάνει την μεταφορά εδάφους στο οποίο βρίσκονται τοποθετημένες νάρκες Κ.Π.

5. «Ναρκοπέδιο» είναι μία περιοχή η οποία είναι επικίνδυνη λόγω παρουσίας ή την υποψία παρουσίας ναρκών.

ΆΡΘΡΟ 3

Εξαιρέσεις

1. Πέραν των γενικών υποχρεώσεων που ρυθμίζονται στο άρθρο 1 επιτρέπεται η διατήρηση ή η μεταφορά ενός αριθμού ναρκών Κ.Π. για την ανάπτυξη και εκπαίδευση τεχνικών ανίχνευσης ναρκών, ναρκαλιείας ή καταστροφής ναρκών.  Ο αριθμός των ναρκών αυτών δεν θα υπερβαίνει τον ελάχιστο αριθμό των απολύτως αναγκαίων ναρκών για τους προαναφερθέντες σκοπούς.

2. Η μεταφορά ναρκών Κ.Π. με σκοπό την καταστροφή τους επιτρέπεται.

ΆΡΘΡΟ 4

Καταστροφή αποθηκευμένων ναρκών Κ.Π.

Εκτός από τις εξαιρέσεις του άρθρου 3, κάθε Κράτος Μέλος αναλαμβάνει να καταστρέψει ή να εξασφαλίσει την καταστροφή όλων των αποθηκευμένων ναρκών Κ.Π. που του ανήκουν ή έχει στην κατοχή του, ή που βρίσκονται υπό την δικαιοδοσία ή τον έλεγχο του, το συντομότερο δυνατό αλλά όχι αργότερα από τέσσερα χρόνια αφότου τεθεί σε ισχύ η συνθήκη αυτή για το συγκεκριμένο κράτος μέλος.

ΆΡΘΡΟ 5

Καταστροφή Ναρκών Κ.Π. σε ναρκοθετημένες περιοχές

1. Κάθε Κράτος Μέλος αναλαμβάνει να καταστρέψει ή να εξασφαλίσει την καταστροφή όλων των ναρκών Κ.Π. σε ναρκοθετημένες περιοχές υπό την δικαιοδοσία του ή τον έλεγχο του, το συντομότερο δυνατό αλλά όχι αργότερα από δέκα χρόνια αφότου τεθεί σε ισχύ η συνθήκη αυτή για το συγκεκριμένο κράτος μέλος.

2. Κάθε Κράτος μέλος θα καταβάλει κάθε δυνατή προσπάθεια να αναγνωρίσει όλες τις περιοχές που βρίσκονται υπό την δικαιοδοσία ή τον έλεγχο  του στις οποίες είναι γνωστό ότι έχουν τοποθετηθεί νάρκες Κ.Π. και θα εξασφαλίσει ότι όλες οι νάρκες Κ.Π. σε ναρκοθετημένες περιοχές που βρίσκονται υπο την δικαιοδοσία ή τον ελεγχό του θα σημανθούν περιμετρικά, θα ελέγχονται και προστατεύονται με φράχτες ή άλλα μέσα, ώστε να εξασφαλιστεί ο αποτελεσματικός αποκλεισμός τους από τους πολίτες, μέχρις ότου όλες οι νάρκες Κ.Π. που περιέχονται εκεί μέσα να έχουν καταστραφεί.  Οι σημάνσεις θα συμφωνούν τουλάχιστον με τις προδιαγραφές που ορίζονται στα πρωτόκολλα για απαγόρευση ή περιορισμό στη χρήση ναρκών, ανθρωποπαγίδων και άλλων συσκευών, όπως τροποποιήθηκαν στις 3 Μαΐου 1996, και έγιναν παραρτήματα της συνθήκης για την απαγόρευση ή τον περιορισμό της χρήσης ορισμένων συμβατικών όπλων τα οποία μπορεί να είναι λίαν επιβλαβή ή να έχουν αδιάκριτα αποτελέσματα.

3. Αν ένα κράτος μέλος πιστεύει ότι δεν μπορεί να καταστρέψει ή να εξασφαλίσει την καταστροφή όλων των ναρκών Κ.Π. όπως αναφέρονται στην παράγραφο 1 μέσα σε αυτή την χρονική περίοδο μπορεί να υποβάλλει μία αίτηση στη Σύνοδο των Κρατών Μελών ή στη Διάσκεψη Αναθεώρησης για παράταση του χρονικού ορίου ολοκλήρωσης της καταστροφής τέτοιων ναρκών ΚΠ για μια περίοδο δέκα ετών.

4. Κάθε αίτηση θα περιλαμβάνει:

α. την διάρκεια της προτιθέμενης παράτασης.

β. Μία λεπτομερή εξήγηση των λόγων για την προτιθέμενη παράταση, περιλαμβάνοντας:

  1. Tην προετοιμασία και την κατασκευή των εργασιών που γίνονται κάτω από τα εθνικά προγράμματα αποναρκοθέτησης,
  2. Τους οικονομικούς και τεχνικούς τρόπους που διαθέτει το Κράτος Μέλος για την καταστροφή όλων των ναρκών Κ.Π. και
  3. Τις καταστάσεις που εμποδίζουν την ικανότητα του κράτους Μέλους να καταστρέψει όλες τις νάρκες Κ.Π. στα ναρκοπέδια.

γ. Τις ανθρωπιστικές, κοινωνικές, οικονομικές και περιβαλλοντολογικές επιπτώσεις από την παράταση και

δ. Κάθε άλλη πληροφορία σχετική με την αίτηση για την προτεινόμενη παράταση.

5. Η Σύνοδος των Κρατών Μελών ή η Διάσκεψη Αναθεώρησης, θα εξετάσουν τους παράγοντες της παρ. 4 για να αξιολογήσουν την αίτηση και να αποφασίσουν με πλειοψηφία των παρόντων Κρατών Μελών, μετά από ψηφοφορία, την έγκριση της αίτησης για παράταση της περιόδου.

6. Μια τέτοια παράταση μπορεί να ανανεωθεί με την υποβολή μιας νέας αίτησης σύμφωνα με τις παραγράφους 3,4,5 του παρόντος άρθρου.  Με την αίτηση για περαιτέρω παράταση της χρονικής περιόδου το Κράτος Μέλος θα υποβάλλει σχετικές συμπληρωματικές πληροφορίες με ότι υποχρεώσεις έχουν αναληφθεί με την προηγούμενη παράταση περιόδου σύμφωνα με αυτό το Άρθρο.

ΆΡΘΡΟ 6

Διεθνή Συνεργασία και Βοήθεια

1. Για την εκπλήρωση των υποχρεώσεων που απορρέουν από την συνθήκη αυτή, κάθε Κράτος Μέλος έχει το δικαίωμα να ζητά να λαμβάνει βοήθεια από άλλα Κράτη Μέλη στο Μεγαλύτερο δυνατό βαθμό.

2. Κάθε Κράτος Μέλος αναλαμβάνει να διευκολύνει και θα έχει το δικαίωμα να συμμετέχει, στο μέγιστο δυνατό, στη ανταλλαγή εφοδίων, υλικών και επιστημονικών και τεχνολογικών πληροφοριών που αφορούν στην εφαρμογή της Συνθήκης αυτής.  Τα Κράτη Μέλη δεν θα επιβάλλουν μη απαραίτητους περιορισμούς για την προμήθεια εξοπλισμού εκκαθάρισης ναρκών και σχετικών τεχνολογικών πληροφοριών για ανθρωπιστικούς σκοπούς.

3. Κάθε Κράτος Μέλος που έχει αυτή τη δυνατότητα θα παρέχει βοήθεια για την φροντίδα και την αποκατάσταση καθώς και την κοινωνική και οικονομική επανένταξη θυμάτων ναρκών και για τα ενημερωτικά προγράμματα ναρκών.  Κάθε τέτοια βοήθεια μπορεί να παρέχεται, μεταξύ άλλων, μέσω του συστήματος των Ηνωμένων Εθνών, διεθνών, περιφερειακών ή εθνικών οργανισμών ή ιδρυμάτων, της Διεθνούς επιτροπής Ερυθρού Σταυρού και της κοινωνίας της Ερυθράς Ημισελήνου και των Διεθνών Ομοσπονδιών του, μη κυβερνητικών οργανισμών, ή σε διμερή βάση.

4. Κάθε Κράτος - Μέλος που έχει δυνατότητα θα παρέχει βοήθεια για την εκκαθάριση ναρκών και σχετικών ενεργειών.  Κάθε τέτοια βοήθεια μπορεί να παρέχεται μεταξύ άλλων, μέσω του συστήματος των Ηνωμένων Εθνών, Διεθνών ή περιφερειακών οργανισμών ή ιδρυμάτων, μη κυβερνητικών οργανισμών ή ιδρυμάτων, ή σε μια διμερή βάση ή με συνεισφορά στο Ταμείο Εθελοντικής Χρηματοδότησης των Ηνωμένων Εθνών για βοήθεια στην Εκκαθάριση Ναρκών ή άλλων τοπικών ταμείων που σχετίζονται με την ναρκαλίευση.

5. Κάθε Κράτος - Μέλος που έχει την δυνατότητα, θα παρέχει βοήθεια στην καταστροφή αποθηκευμένων ναρκών Κ.Π.

6. Κάθε Κράτος - Μέλος αναλαμβάνει να παρέχει πληροφορίες στη βάση πληροφοριών όσον αφορά την εκκαθάριση ναρκών που έχει οργανωθεί στα πλαίσια του συστήματος των Ηνωμένων Εθνών, ειδικά τις πληροφορίες που αφορούν διάφορα μέσα και τεχνολογίες εκκαθάρισης ναρκών, καθώς και καταλόγους εμπειρογνωμόνων, ειδικών υπηρεσιών ή εθνικών υπηρεσιών σε θέματα εκκαθάρισης ναρκών.

7. Τα Κράτη - Μέλη μπορούν να ζητήσουν από τα Ηνωμένα Έθνη, τους περιφερειακούς οργανισμούς και από τα άλλα Κράτη Μέλη  ή από άλλους αρμόδιους κυβερνητικούς ή μη οργανισμούς να βοηθούν τις αρχές τους στην επεξεργασία ενός εθνικού ναρκαλιευτικού προγράμματος και να υπολογίζουν μεταξύ άλλων:

α. Την έκταση και τον σκοπό του προβλήματος των ναρκών Κ.Π.

β. Των οικονομικών, τεχνολογικών και ανθρωπίνων πόρων που χρειάζονται για την εφαρμογή του προγράμματος.

γ. Τους απαιτούμενους χρόνους για την καταστροφή όλων των ναρκών Κ.Π. σε ναρκοπέδια που είναι υπό την δικαιοδοσία και τον έλεγχο του ενδιαφερόμενου Κράτους - μέλους.

δ. Ενέργειες ενημέρωσης για νάρκες για να μειωθούν οι περιπτώσεις τραυματισμών ή θανάτων σχετικών με τις νάρκες.

ε. Βοήθεια σε θύματα ναρκών.

στ. Τη σχέση μεταξύ της κυβέρνησης του ενδιαφερόμενου Κράτους - Μέλους και των σχετικών κυβερνητικών, διακυβερνητικών ή μη κυβερνητικών υπηρεσιών που θα εργάζονται για την εφαρμογή του προγράμματος.

8. Κάθε Κράτος Μέλος που θα δίνει και θα παρέχει βοήθεια κάτω από τις διατάξεις αυτού του Άρθρου, θα συνεργάζεται με σκοπό να εξασφαλίσει την πλήρη και άμεση εφαρμογή των συμφωνημένων προγραμμάτων βοήθειας.